Porter 18/10

Förra lördagen så red jag Porter på stora utebanan. Jag drog fram 4 små studshinder på en sida av ridbanan, lite koner i mitten och ett ensamt litet hinder på andra sidan ridbanan. Min tanke var styrke/gymnastikhoppning!

Jag började med att skritta fram och sedan skritta över studshindren på lång tygel för att Porter skulle få lyfta lite på benen och faktiskt tänka på var han sätter fötterna. Han kan inte gå jättefort när han måste kliva över relativt höga bommar, de låg kanske på 40 cm ändå. Första gången rev han ner 2 bommar så jag fick hoppa av och ställa upp det igen. Men sen rev han inget mer! Man lär sig av sina misstag! ;)
 
Sen travade jag fram och så tränade vi på att travhoppa det ensamma hindret utan att han skulle öka tempot innan och utan att fatta galopp efter. Det var tråkigt tyckte Porter som ville springa fort! Så jag valde att trava mot hindret flera gånger för att sedan göra en volt precis innan så att han skulle lugna ner sig. Det funkade bra och sen kunde vi skutta över hindret som jag ville!
Sen avancerade vi övningen ytterligare genom att skritthoppa hindret. Det gick utmärkt och är rätt så ordentligt med styrketräning. Efter lite skritthopp så tog vi en minipaus och gjorde lite fram-/bakdelsvändningar och ryggningar innan vi gav oss på studsen.
 
Studshoppningen gick faktiskt över förväntan och vi kunde hålla en jämn, kort galopp innan studsen och kunde ha samma jämna takt över hindren! 
 
Porter var jätteduktig och efteråt så stretchade jag honom. (som jag har börjat göra på honom när jag ridit efter att Ylva lärt mig hur man kan göra ;D ) Min tanke är att han kanske kan utveckla bättre gångarter med längre steg om han får lite "längre" och mjukare muskulatur. :) Med tanke på muskelinflammationen han hade för något år sedan i korset/länden så är det kanske nyttigt att hålla de musklerna mjuka och fräscha också. :) 
 
/Evelina
 
 


Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej på bloggen)

Om du har en blogg, länka den gärna här :)

Kommentar:

RSS 2.0