Porter 11/10

Nu har jag glömt att skriva igen på ett tag hehe.. Jag fick frågan för ett tag sedan om jag ville rida Porter på antingen fredagar eller lördagar utöver lektionstid för att bygga upp lite styrka i rätt muskler på honom bland annat. Självklart sa jag ja så nu rider jag oftast Porter på lördagar också! :) Superkul!
 
Så, för 2 veckor sedan ungefär så följde Linnéa med och fotade lite när vi red dressyr på utebanan! Tänkte beskriva passet lite med både bilder och text och förklara lite hur jag tänker när jag rider.
 
Först skrittar jag fram på lång tygel bara runt fyrkantsspåret innan jag börjar göra lite kravlösa fram- och bakdelsvändningar. Med kravlösa så menar jag verkligen att jag gör dom på lång tygel och använder mest sits och skänklar för att flytta framdel/bakdel. Mest för att känna att hästen lyssnar för sits/skänkel och att man känner att man kan styra både framdelen och bakdelen för sig.
Eftersom börjar jag korta tyglarna och rida serpentinbågar. Först ganska stora och sedan mindre och mindre. Ofta brukar jag flytta in bakdelen innanför spåret i serpentinbågarna och när man sen ska ställa om till nästa båge flyttar jag över bakdelen till andra sidan först innan jag ställer om hästen i nacken. Det fungerar jättebra på Porter då han annars lätt tappar balansen och skjuter ut bogen när man tvärt byter varv.
Ibland brukar jag göra lite ryggningar här och där när jag rider fram också.
 
 
Sen när jag börjar trava så försöker jag först hitta en ganska mellanlåg/lång form. På Porter tycker jag att formen på bilden nedan är ganska bra att börja med. Då går han balanserat samtidigt som han inte blir alltför framtung. Han får inte heller rinna iväg i traven utan han måste gå i ett lagom tempo.
 
 
När jag känner att han känns lugn och stadig så börjar jag göra lite övergångar mellan skritt och trav. Övergången från skritt upp till trav vill jag ska vara snabb. Alltså ska hästen inte "flängskritta" upp i trav utan som "studsa" in i traven. Haha, jättesvårt att förklara.. :P
Sen tar jag en galopp i varje varv innan jag låter mig själv och hästen pusta lite på lång tygel en stund.
 
 
Efter det så börjar jag plocka upp honom i formen lite mer. Jag brukar börja med trav då, för att hitta lite driv i bakbenen. Sen kör jag samma jobb som jag gjorde i början i skritt: serpentinbågar, flytta fram-/bakdelen innanför spåret och så vidare. När jag känner att Porter hittat en stadig takt så brukar jag även göra framdelsvändningar och bakdelsvändningar i trav. Det blir ju inga riktiga fram-/bakdelsvändningar men det blir en liten förhållning där han ändå måste hålla samma takt och trampa under sig på stället, typ lite mini-passage haha.
 
 
 
 
Det här är iallafall lite av bilderna Linnéa fotade på oss! :) Porter var lite spänd i början av passet med var jättefin i slutet. :) Emmeli var förbi när jag red och konstaterade att han har börjat bygga upp riktigt bra med muskler på ovansidan av halsen (kolla bara bilderna!) och underhalsen börjar försvinna!! Wihoo!
 
/Evelina


Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej på bloggen)

Om du har en blogg, länka den gärna här :)

Kommentar:

RSS 2.0