Porter 26/3

I torsdags red jag Porter i storhästgruppen! 
Vi hade markarbete på schemat och jobbade med trav och galoppbommar. Porter var piggare än vanligt då det låg en massa jätteroliga bommar på marken men skötte sig riktigt bra ändå! :)
Vi började med att trava hela "banan" som var en båge med travbommar på ena sidan och en volt med 3 bommar, som vi sedan skulle galoppera över, på andra sidan.
Porter var jätteduktig och hade en bra takt även om han rann iväg lite då och då.
 
Sen la vi till galopp på volten. Vi skulle fatta galopp direkt efter första bommen, galoppera över andra och bryta av innan tredje. I vänster varv skötte sig Porter superbra! Han fattade galopp när jag bad honom och saktade av till trav även om han hade velat galoppera mer ;)
Det var knepigare åt höger som är hans sämre varv, då blev galoppen lite fyrtaktig och det blev svårt att hålla balansen.
 
I slutet så gjorde Emmeli galoppbommar på bågen där det tidigare varit travbommar och vi fick rida över dem en och en. Samma här så gick det jättebra i vänster varv men i höger blev det lite hetsigare. Jag fick öva på att inte "sätta mig emot" när han drog iväg utan jag ska försöka stå i trepunktssits så att Porter lättare får hitta en bra takt i galoppen. Fick träna på det sist vi hade hoppning men hade naturligtvis glömt bort att det fungerade! :P
 
/Evelina
 
 


Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej på bloggen)

Om du har en blogg, länka den gärna här :)

Kommentar:

RSS 2.0